Sabbatical

De tijd nemen voor persoonlijke groei, het volgen van een opleiding of een heerlijke wereldreis. Allemaal reden voor een medewerker om een sabbatical op te nemen. Een sabbatical biedt werknemers de kans om tijdelijk afstand te nemen van hun dagelijkse verantwoordelijkheden, nieuwe ervaringen op te doen, en met een frisse blik terug te keren naar hun werk. Maar wat zijn de gevolgen van het nemen van een sabbatical?

Vormen van sabbatical

Er zijn verschillende manieren om een sabbatical vorm te geven.

  1. Volledig onbetaald
  2. (deels) betaald door vakantie- of verlofopname

Er bestaat geen wettelijk recht om een sabbatical te nemen. Maar de betaalde opties kunnen als werkgever niet zomaar afgewezen worden. Een volledig onbetaalde sabbatical vorm kun je wel als werkgever afwijzen. Let wel dat wanneer er afspraken zijn vastgelegd in de cao, de arbeidsovereenkomst of het personeelshandboek het afwijken van deze vastgelegde regels en voorwaarde moeilijk tot niet mogelijk is.

Consequenties van het nemen van een sabbatical

Het nemen van een sabbatical heeft voor de medewerkers een aantal consequenties. Vaak zijn werknemers op de hoogte van de mogelijke gevolgen, maar komt de werknemer bij je aan met een verzoek dan kun je hem of haar op het volgende wijzen:

  • Tijdens een onbetaalde sabbatical geen loon

Dit spreek natuurlijk voor zich, maar dit betekent ook dat de medewerker geen vakantiebijslag opbouwt en mogelijk geen aanspraak kan maken op eventuele individuele of collectieve bonussen of toeslagen.

  • Pensioenopbouw

Het kan in een cao, arbeidsovereenkomst of personeelshandboek zijn vastgelegd dat tijdens een sabbatical geen pensioenpremie voor de werknemer wordt betaald.

Tip: Kijk wat er in het pensioenreglement van je pensioenfonds is geregeld. Soms is het namelijk mogelijk om de pensioensopbouw vrijwillig voort te zetten door de volledige pensioenpremie (werkgevers- en werknemersdeel) zelf als medewerker af te dragen.

  • Vakantiedagen

Tijdens het onbetaalde verlof bouwt een werknemer in principe geen vakantiedagen op.

  • Vergoedingen

Kostenvergoedingen zullen redelijkerwijs worden stopgezet. Er worden namelijk geen kosten gemaakt. Voor een vaste reiskostenvergoeding geldt dat deze fiscaal gezien niet meer onbelast mag vergoeden als een werknemer meer dan twee maanden niet meer naar het werk reist.

  • Toeslagen en uitkeringen

Een verlofperiode van meer dan 18 maanden kan invloed hebben op het recht en de duur van een werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering van de medewerker. Ook kan een sabbatical ervoor zorgen dat door een daling van inkomen de medewerker recht heeft op (meer) kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag of huurtoeslag.

.

Vastleggen van afspraken

Het geven van een mogelijkheid tot het nemen van een sabbatical is een mooie arbeidsvoorwaarde, maar heeft ook wel degelijk consequenties voor de werknemer. Als werkgever is het goed om afspraken op papier te zetten als dit nog niet geregeld is in een cao of personeelsreglement.

Zo kun je aangeven wanneer, waarvoor en hoelang. Ook de voorwaarde van het nemen van een sabbatical met betrekking tot de arbeidsvoorwaarde kun je vastleggen. Maar denk ook aan organisatorische regels zoals het vastleggen van een minimum aanvraag periode en bij wie deze moet worden aangevraagd.

Om de sabbatical te bekostigen kan een werknemer aangeven in het buitenland periodes te willen werken. Maak ook afspraken over het niet of wel toestaan van deze nevenwerkzaamheden. Let wel dat je als werkgever niet alles zomaar kan verbieden. Dit is geheel situatie afhankelijk.

.

Ziek tijdens sabbatical

De medewerker heeft in principe geen recht op loondoorbetaling tijdens ziekte of een Ziektewetuitkering wanneer hij of zij ziek wordt. Wel kan in overleg de sabbatical eerder worden afgebroken. De eerste ziektedag begint dan te lopen op het moment dat de werknemer op papier weer aan de slag gaat. Maak hier ook heldere afspraken over om onenigheid en discussie te voorkomen.

Wil je dit nu op papier, maar weet je als werkgever niet waar je moet beginnen? Onze HR-afdeling helpt je graag verder. Neem contact met ons op via hr@personplus.nl of telefonisch via 0113-405680.

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.